Meetup071 #3 Hot Items in het Onderwijs

Noteer alvast in je agenda: maandag 11 juni gaan we los met onze 3e Meetup071.
Of beter nog: meld je aan via de groene aanmeld knop onderaan dit bericht!
De locatie zal deze keer het Rijnlans Lyceum zijn in Oegstgeest (Apollolaan 1).

(klik op de afbeelding om de pdf te downloaden en op je school op te hangen!)

Deze keer staat de MeetUp in het teken van Hot Items in het onderwijs. Dat betekent dat er tal van verschillende onderwerpen de revue zullen passeren. Daar vind je altijd wel iets bij dat jou prikkelt of interesseert!

Aanmelden kan met deze groene knop:

Onderwerpen die aan bod gaan komen zijn:

  1. Onrustige hoofden

Thematafel die ingaat op de drukte in het hoofd van leerlingen door de vele impulsen die zij krijgen. Wat is er veranderd en welke gevolgen heeft dat voor de manier waarop zij in het leerproces op school deelnemen? Kunnen we iets met mindfulness in de klas?

Expert aan deze tafel is Drs. Eveline Brandt. Zij is mindfulnesstrainer en eigenaar van het Centrum voor Mindfulness Leiden. Daar traint zij ook docenten uit het voortgezet onderwijs om mindfulness of ‘aandachttraining’ aan leerlingen over te dragen. Zij denkt en praat graag met jullie mee over drukke hoofden, drukte in de klas, en wat daar aan te doen is. Zie ook www.centrumvoormindfulnessleiden.nl

  1. Gevoelige onderwerpen

Deze thematafel gaat over identiteit gerelateerde onderwerpen.
Wat als de identiteit van leerlingen of van docenten het lastig maakt om te leren over de  holocaust, seksualiteit en gender, het dragen van een hoofddoek, de uitleg van de evolutietheorie etc.

  1. Formatief toetsen

In hoeverre ondersteunen de manier waarop we toetsen het leerproces van de leerlingen? Is formatief toetsen de oplossing en welke ervaringen hebben we daarmee?

  1. Oplaadpunt voor Passie

Werken met leerlingen is een passie. Of niet. Of niet meer.
Gesprek over passie en hoe je dat houdt.

  1. Participerende ouders

Ouders spelen een rol in het onderwijs. Hoe ga je goed met ouders om? Wat te doen met ouders die vooral zelf veel ambitie hebben voor hun kinderen, maar geen gevoel hebben voor hoe de school werkt? Hoe betrek je ouders die geen belangstelling hebben voor het leren van hun kinderen? ….

  1. Prestatiepijn

Leerlingen moeten, ook van zichzelf, wel heel veel, Er goed uitzien, alle informatie bijhouden, een CV opbouwen. Dat lijkt niet zo gezond voor hun groei.

  1. Millennials

Onze leerlingen zijn millennials. Wat zijn hun kernmerken? Kunnen we hen beter begrijpen?
Zie ook: Simon Sinek https://www.youtube.com/watch?v=hER0Qp6QJNU

  1. Dwang of motivatie?

De visie die als scholen hebben spreekt mooie woorden over groei, jezelf ontwikkelen, worden wie je bent etc. Maar, de cijfers, het aantal onvoldoendes, de overgangsvormen… zijn nog allemaal uitingen van onderwijs dat keihard beoordeelt. Onze leerlingen lijken die discrepantie in hun gedrag te laten zien door vaak niet gemotiveerd te zijn voor de manier waarop wij ze laten leren. Hoe gaan we daar mee om?

Aanmelden?

Druk op de groene knop!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.